Մաշտոցյան Մատենադարանի հավաքածուի շքեղ Գանձարանները

Գանձերը կատարվում էին տոնական օրերի առավոտյան ու երեկոյան ժամերին, ներկայիս ծիսական երգեցողության մեջ սրանք չեն պահպանվել։
Քարոզի ժանրի այս վերակերտումը, հիմնովին վերաիմաստավորումը կապվում է Գրիգոր Նարեկացու անվան հետ։ Բացի նրանից, որ Գրիգոր Նարեկացուց առաջ գանձերի հեղինակների անուններ մեզ չեն հասել, ինքնին «գանձ» անունն առաջացել է ըստ երևույթին այս ժանրում նրա ստեղծագործությունների սկզբնաձևից։ Գրիգոր անունը կազմելու համար Նարեկացու քերթվածների մեծ մասը սկսվել է «Գանձ» բառով, որից էլ ժանրը ստացել է իր անունը): ։
Գրիգոր Նարեկացուց հետո խոշորագույն Գանձասացներից է Մխիթար Այրիվանեցին (1265–1275 թթ․), որի մշակութային գործունեությունն առհասարակ աչքի է ընկել հոգևոր ժառանգության հավաքչության միտումով։ Այսպէս նա կազմել է հոգևոր ընթերցանության անհրաժեշտ բոլոր նյութերը պարփակող մի Ճառընտիր։ Այրիվանեցու գանձերին նույնպես հատուկ են համապարփակ, օրվա խորհուրդն իր ամբողջության մեջ ներկայացնող պատումները։
Հայտնի գանձասացներ են Խաչատուր Կեչառեցին (1260-1330) , Մկրտիչը, որոնց գանձերը ձեռագրերում հաճախ հանդես են գալիս միասին։ Գանձարանների՝ որպես Գանձերի-տաղերի ամբողջական ժողովածուների հետագա խմբագրության մեջ մեծ դերակատարություն ունի Գրիգոր Խլաթեցին (1349-1425 թթ․), հեղինակային Գանձարան է պահպանվել նրա աշակերտ Առաքել Բաղիշեցուց (1380-1454): Ըստ խազագրության, բոլոր գանձերը երգվել են ընդհանուր մի բանաձևով։
Մաշտոցյան Մատենադարանի հավաքածուում Գանձարանների թիվը հասնում է մոտ 200-ի։